Kategorie

Najczęściej kupowane

Zachowaj zdrowie zimą! A więc zapobiegaj, aby nie leczyć!

Zachowaj zdrowie zimą! A więc zapobiegaj, aby nie leczyć!

Każdego dnia narażeni jesteśmy na działanie groźnych dla zdrowia: wirusów, grzybów, bakterii, pasożytów i pierwotniaków. Ważną rolę odgrywa tutaj system immunologiczny- nasza odporność! Warto wiedzieć, że na ten system składa się wiele organów, które rozmieszczone są po całym organizmie. To swoista armia strzegąca naszego zdrowia. Należy o nią dbać i wspierać.

Wyposażeni jesteśmy w dwa niezależne systemy obronne:

- odporność wrodzoną- otrzymujemy ją od matki przez łożysko i chroni nas 9 miesięcy po porodzie. Karmienie piersią wydłuża ten czas.
- odporność nabytą- ta z kolei w dużej mierze zależy od nas samych. Przebyte zakażenia, szczepienia i odpowiednie dbanie znacznie podnosi naszą odporność.

Zacznijmy od podstaw i postarajmy się wyeliminować czynniki szkodliwe, obniżające odporność, a są to: stres, nadmiar pracy i obowiązków, brak snu, znużenie, zmęczenie, hałas, przewlekłe choroby, nadużywanie leków np. antybiotyków, leków sterydowych, hormonalnych również nadużywanie narkotyków. Ponad to: papierosy, alkohol, kawa, odchudzanie jak również nadmierna ilość kalorii.

Ciężko wyzbyć się ich wszystkich, ale na pewno warto spróbować o siebie zawalczyć!

Oto kilka cennych porad, które Tobie w tym pomogą.

Kwasy tłuszczowe Omega-3
Ich dobroczynny wpływ polega na pobudzaniu do działania białych krwinek atakujących bakterie. Znajdziesz je w tłustych rybach (sardynki, makrela, tuńczyk, łosoś), a także w oleju lnianym. Dla zabieganych alternatywą będą kwasy omega-3 w kapsułkach dostępne w aptece.

Witaminy
A- stymuluje produkcję białych ciałek krwi, uszczelnia błony śluzowe dróg oddechowych i zabezpiecza przed wnikaniem infekcji i pomaga ją zwalczyć.
Znajdziesz ją w: jajkach, rybach, mleku, serach, morelach, dyni, papryce, szpinaku, maśle, szczypiorku i wątróbce.

B6- Witamina, należąca do rozpuszczalnej w wodzie grupy witaminowej B, jest jedną z najważniejszych substancji, jakich powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi. Jest to grupa złożona z 6 organicznych związków chemicznych, o podobnych właściwościach, które są pochodnymi pirydyny – są topirydoksyna, pirydoksal, pirydoksamina oraz ich 5′-fosforany. Jest odpowiedzialna za wiele funkcji życiowych, a niedobory, podobnie jak przedawkowanie i w konsekwencji nadmiar, powodują wiele efektów ubocznych.
Witamina B6 ma wyjątkowo rozległe działanie. Do obszarów jej wpływu, zaliczyć można:

  • - poprawę funkcjonowanie układu nerwowego,

  • - leczenie nerek,

  • - łagodzenie bólów menstruacyjnych,

  • - zwiększanie odporności organizmu,

  • - udział w przemianie aminokwasów,

  • - łagodzenie chorób skórnych (w tym wypadanie włosów i łojotoku),

  • - regulację ciśnienia krwi,

  • - uczestnictwo przy produkcji hormonów.

Znajdziesz ją w: rybach (makrela, łosoś), mięsie drobiowym (indycze), wieprzowym, wołowinie, ziemniakach, soczewicy, orzechach włoskich, kaszy gryczanej, bananach, awokado i szpinaku. Dla zabieganych alternatywą będzie witamina B6 dostępna w aptece.


C- witamina C to inaczej kwas askorbinowy lub dehydroaskorbinowy. To właśnie dzięki niej uświadomiono sobie ogromne znaczenie witamin dla zdrowia, a niekiedy nawet życia człowieka.

Właściwości:

  • - łagodzi objawy przeziębienia i skraca czas choroby, jednak nie chroni przed nią

  • - wpływa na wzrost tkanek

  • - pomaga we wchłanianiu żelaza, manganu, a także zmniejsza toksyczność selenu, miedzi, wanadu, kobaltu i rtęci

  • - obniża również ilość selenu i miedzi

  • - wapń i mangan zmniejszają wydalanie witaminy C z moczem

  • - odgrywa dużą rolę w uaktywnianiu się witaminy B9 (kwasu foliowego)

  • - współdziała w wytwarzaniu ciał odpornościowych

  • - wzmacnia system immunologiczny

  • - zwiększa odporność na choroby zakaźne

  • - obniża cholesterol, polepsza sprawność fizyczną

  • - działa przeciwalergicznie

  • - przyspiesza gojenie ran

  • - ochrania przed substancjami rakotwórczymi

  • - ma znaczącą rolę dla oddychania komórkowego

  • - tworzy kolagen, chrząstki i kości

  • - jest aktywatorem licznych enzymów

  • - chroni przed skutkami stresu

  • - bierze udział w syntezie hormonów kory nadnerczy

  • - pobudza dojrzewanie czerwonych krwinek

  • - neutralizuje szkodliwy wpływ wolnych rodników

  • - zabezpiecza przed szkorbutem

  • - u cukrzyków podwyższa odporność oraz reguluje poziom glukozy we krwi

  • - bierze udział w tworzeniu tłuszczów oraz białek

  • - bierze udział w przekształcaniu tryptofanu do serotoniny, hormonu „dobrego nastroju”

  • - doskonały dla alergików i w astmie jako środek przeciwzapalny

  • - poprawia sprawność fizyczną

  • - uczestniczy w regeneracji witaminy E

  • - według najnowszych odkryć naukowców, dieta bogata w witaminę C opóźnia proces starzenia i pojawiania się zmarszczek

  • - w wyniku stosowania witaminy C zwiększa się skuteczność leków stosowanych przy infekcjach układu moczowego, ma ona również działanie przeczyszczające.

Witamina C znajduje się w świeżych owocach i warzywach. Doskonałym jej źródłem są zarówno owoce cytrusowe (cytryny, pomarańcze, grejpfruty), kiwi, melony, ananasy, jak i rodzime czarne oraz czerwone porzeczki, truskawki, jagody czarnego bzu, maliny, jeżyny. Jest jej dużo w brukselce, kapuście, kalafiorze, rzepie, cebuli, szpinaku, brokułach, groszku zielonym, kalarepie, szparagach. Znajdziecie je też w: jabłkach, ziarnach soi, ziemniakach, pomidorach, karczochach.

E- jest witaminą o działaniu przeciwutleniającym. Chociaż rozpuszcza się w tłuszczach, jest mniej magazynowana niż inne witaminy i bardzo łatwo ulega zniszczeniu.

Właściwości:

  • - zapobiega utlenianiu witaminy A

  • - chroni wielonienasycone kwasy tłuszczowe przed utlenieniem

  • - chroni organizm przed działaniem szkodliwych wolnych rodników

  • - zapobiega miażdżycy, nowotworom, procesom starzenia

  • - razem z selenem zapobiega stłuszczaniu wątroby

  • - przeciwdziała bezpłodności

  • - może zapobiegać uszkodzeniom naczyń krwionośnych

  • - reguluje gospodarkę tłuszczową ustroju i ogranicza powstawanie zakrzepów, co w sumie zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca

  • - prowadzi do zmniejszenia zawałów (jednak bez wpływu na ogólną śmiertelność chorych)

  • - zmniejsza także rozpad krwinek czerwonych

  • - stymuluje układ odpornościowy

  • - ochrania skórę przed uszkodzeniami wywołanymi promieniowaniem słonecznym

  • - chroni oczy (naukowcy uważają, ze zaćma może być wynikiem nadmiernego wytwarzania w organizmie wolnych rodników, a ochrona przed ich działaniem mogą być między       innymi witaminy E oraz C i A)

  • - wpływa na wygląd i stan skóry

  • - przyspiesza gojenie się ran

  • - wpływa na prawidłową budowę mięśni

  • - zmniejsza ryzyko poronienia

  • - zażywana przez tydzień likwiduje nocne skurcze łydek

  • - wpływa na wchłanianie i metabolizm witaminy A

Źródła w żywności: olej z kiełków pszenicy, a także olej słonecznikowy i kukurydziany, ziarna zbóż i warzywa liściaste (sałata, natka pietruszki, brokuły), mleko, masło, jaja i wątroba.

Cynk- jest pierwiastkiem niezbędnym do właściwego działania całego organizmu. Jest niezastąpiony w wytwarzaniu białek i kwasów nukleinowych które przechowują informacje genetyczne niezbędne w wytwarzaniu zdrowych komórek. Zarządza kurczliwością mięśni i współuczestniczy w wytwarzaniu insuliny. Cynk utrzymuje właściwe stężenia witaminy A w organizmie. Dobrze działa na funkcje poznawcze mózgu, szczególnie u osób starszych. Cynk pomaga w procesie mineralizacji kości i tworzenia tkanek. Wzmacnia układ odpornościowy, oprócz tego ważnymi funkcjami cynku są:

  • - wzmaga pracę prostaty, trzustki i grasicy

  • - bierze udział w przemianie białek, tłuszczów i węglowodanów

  • - wspomaga obronę przed patogenami (wirusy, bakterie, grzyby)

  • - wzmacnia odporność i łagodzi objawy choroby autoimmunizacyjnych

  • - zwiększa sprawność intelektualną

  • - zapobiega otępieniu

  • - pomaga w leczeniu stanów depresyjnych

  • - zwiększa płodność

  • - pomaga regulować cykl miesiączkowy

  • - zmniejsza ryzyko chorób prostaty

  • - działa korzystnie na osoby z niedoczynnością tarczycy

  • - pomaga w leczeniu cukrzycy

  • - zmniejsza objawy choroby wrzodowej, osteoporozy, zapalenia jelit i hemoroidów

  • - zwiększa szybkość gojenia się ran

  • - łagodzi podrażnienia skóry

  • - wzmacnia włosy i paznokcie

Niedobór cynku najczęściej występuje u osób cierpiących na choroby alkoholowe, makrobiotycy, sportowcy, wegetarianie i amatorzy słodyczy. Wchłanianie cynku jest mniejsze gdy spożywamy produkty bogate w żelazo i miedź, alkohol i cukier.

Selen- odgrywa ważną rolę w organizmie. Najważniejszą właściwością jest wzmacnianie układu immunologicznego. Przy uzupełnieniu selenu do odpowiedniego poziomu ciało zwiększa produkcję przeciwciał, limfocytów i makrofagów, czyli komórek odpornościowych które bronią nasz organizm przed patogenami (szkodliwymi wirusami, grzybami i bakteriami). Suplementację selenu powinny prowadzić szczególnie osoby chorujące na opryszczkę. Selen ochrania organizm przed półpaścem i opryszczką. Selen jest niezbędny do działania peroksydazy glutationowej, jest to rodzina enzymów, których główną funkcją jest chronienie komórek przed utlenianiem przez nadtlenki powstające w trakcie procesów biochemicznych czyli przed wolnymi rodnikami. Dzięki czemu zmniejsza ryzyko wystąpieniu zmian nowotworowych w narządach i tkankach.

Selen działa przeciwzapalnie. Selen i inne ważne mikroelementy, powinny przyjmować osoby cierpiące na choroby układowe i przewlekłe. Szczególnie na zawartość selenu w diecie powinny uważać osoby cierpiące na toczeń i reumatoidalne zapalenie stawów. Selen wspomaga wydalanie szkodliwych metali ciężkich z organizmu, oprócz tego pierwiastek ten niszczy pleśń i hamuje toksyczne działanie uwalnianych przez nie mykotoksyn.

Osoby mające zmiany chorobowe układu krwionośnego, lub osoby mające predyspozycje genetyczne do chorób układu krwionośnego również powinny dbać o odpowiedni poziom selenu w diecie. Działa wzmacniająco na naczynia wieńcowe i mięsień sercowy, przeciwdziała miażdżycy i chroni cały układ krwionośny przed zmianami chorobowymi.

Żelazo- w organizmie człowieka znajduje się od 4 do 5 gramów żelaza. Większość (około 70%) występuje przede wszystkim w hemoglobinie - białku (i jednocześnie barwniku krwi), która umożliwia pobieranie tlenu w płucach i oddawanie go w tkankach. Z kolei w szpiku kostnym żelazo jest wykorzystywane w procesie tworzenia krwinek czerwonych.

Poza tym żelazo jest składnikiem mioglobiny – białka występującego w mięśniach (zbliżonego w budowie chemicznej do hemoglobiny), które umożliwia mięśniom pobieranie z krwi niezbędnego do ich pracy tlenu.

Pierwiastek ten występuje również w enzymach tkankowych, umożliwiając ich działanie. Ponadto wpływa na metabolizm cholesterolu oraz sprzyja detoksykacji szkodliwych substancji w wątrobie.

Żelazo odgrywa również ważną rolę w zwalczaniu bakterii i wirusów przez system odpornościowy, a także wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego.

Znajdziesz je w: podrobach (zwłaszcza w wątrobie cielęcej i wołowej oraz w nerkach), suchych nasionach roślin strączkowych i natce pietruszki (natka pietruszki jest skarbnicą witamin i mikroelementów, dostarcza niezwykle dużo żelaza).

Średnią zawartością tego pierwiastka odznaczają się pieczywo i inne produkty zbożowe, mięso (zwłaszcza wołowina), drób (szczególnie indyk) i jaja.

W małych ilościach żelazo znajduje się w mleku i produktach mlecznych, rybach (zwłaszcza w sardynkach z puszki), ryżu, owocach i warzywach.


Odporność z domowego ogródka

Cebula i czosnek- w medycynie ludowej wywar z cebuli zalecany był w chorobach reumatycznych, syrop przy przeziębieniach, zaś wąchanie surowej cebuli odkażało zakatarzony nos i drogi oddechowe. Przez całe stulecia cebula należała do najcenniejszych leków przeciwszkorbutowych, czyli ostrych braków witaminy C. Posiada silne właściwości bakteriobójcze- oporne na działanie antybiotyków. Ponadto pod łuskami cebuli kryje się fosfor, magnez, siarka, cynk oraz krzem, a wiec minerały wzmacniające ogólną odporność organizmu na różne infekcje i choroby. Czosnek wykazuje również właściwości przeciwwirusowe i grzybobójcze.

Imbir-  nie tylko silnie rozgrzewa i może być stosowany w leczeniu przeziębień oraz stanów grypowych. Przyjmowany codziennie chroni przed przeziębieniem. Jego właściwości sprawiają, że był on wykorzystywany przez wiele różnych dziedzin: jako afrodyzjak, właściwości imbiru są powszechnie znane w przemyśle kosmetycznym – roślina ta jest ważnym składnikiem produktów modelująco – wyszczuplających, wspomaga ponadto zwalczanie cellulitu. Zwiększa ukrwienie mózgu, przez co jest naturalnym do stosowania środków wspomagających pamięć oraz koncentrację,. Jest bardzo często składnikiem leków przeciwreumatycznych oraz herbatek łagodzących przeziębienia.

Miód i propolis – działają bakteriobójczo.
Miód pszczeli leczy między innymi, choroby układu oddechowego (kaszel, katar, zapalenie gardła), układu krążenia (choroby wieńcowe, wysokie ciśnienie, nerwica serca), choroby układu pokarmowego (wrzody żołądka i dwunastnicy, odtruwa organizm, wzmacnia wątrobę, poprawia perystaltykę), układu moczowego (działa moczopędnie, diuretyczne), układu nerwowego (wzmacnia układ nerwowy, uspokaja, poprawia nastrój), choroby skóry (przyspiesza gojenie ran, oparzeń, odmrożeń) i inne choroby.

Propolis pszczeli służy do leczenia: schorzeń układu oddechowego: grypy, przeziębień, zapalenia krtani, tchawicy, oskrzeli, anginy, schorzeń przewodu pokarmowego: zapalenia błony śluzowej żołądka i dwunastnicy, nieżytów przewodu pokarmowego, zatrucia alkoholowego, nadkwasoty, schorzeń skóry, oparzeń, odmrożeń, odleżyn, ran i inne choroby.

Cytryna- zawiera bioflawonoidy, składniki wzmacniające odporność przez ochronę komórek przed substancjami zanieczyszczającymi środowisko. Każda komórka organizmu otoczona jest błoną komórkową (membraną). Toksyny i drobnoustroje mogą się tam zagnieździć i „wgryzać” do wnętrza komórki, ale kiedy te miejsca zajmą bioflawonoidy, toksyny nie mają już dostępu do komórek.
Rozpoczęcie dnia od szklanki rozcieńczonego wodą soku cytrynowego, to doskonały sposób na pobudzenie trawienia i wzmocnienie odporności organizmu.

Aloes- stymuluje układ odpornościowy, nie dopuszczając do rozwoju infekcji. Poprawia procesy regeneracyjne i podnosi siły odpornościowe. Z liści aloesu można zrobić sok i pić trzy razy dziennie po łyżce stołowej albo przyrządzić nalewkę. W aptekach dostępne są soki z aloesu z miąższem lub klarowne.

Jeżówka purpurowa- zawarte w niej substancje czynne wzmagają naturalną odporność i pobudzają system immunologiczny. Zmniejszają podatność na infekcje bakteryjne i wirusowe. Likwidują skłonność do przeziębień, kataru, grypy, zapalenia gardła, jamy ustnej, oskrzeli i dziąseł.

Nagietek- zawiera mnóstwo substancji czynnych (m.in. polisacharydy), które wzmacniają ogólną odporność organizmu. Działają też przeciwzapalnie i wspomagają komórki w walce z chorobotwórczymi drobnoustrojami. Dzięki zawartości saponin chronią przed wpływem stresu, który ma zgubny wpływ na naszą odporność.

Owsianka- ona również wzmocni odporność Twojego organizmu. Jedząc na śniadanie płatki owsiane, fundujesz sobie naturalną „osłonę” na cały dzień, podczas którego nie raz zetkniesz się z chorobotwórczymi wirusami i bakteriami. Miseczka owsianki zapewni naszemu układowi odpornościowemu bardzo potrzebną dawkę prebiotyków.

Pamiętaj!
  • Przemęczony organizm jest podatniejszy na infekcję- codziennie poświęcić trochę czasu na relaks, odprężenie, wyciszenie.
  • Doskonałą receptą na zwiększenie odporności jest aktywność fizyczna. Nigdy za wiele ruchu na świeżym powietrzu, dlatego warto codziennie energicznie maszerować, np. w drodze do lub z pracy, przez pół godziny. Warto też auto zamienić na rower.
  • Dieta ma ogromny wpływ na odporność.
  • Nie stosuj używek.
  • Uwierz w moc roślin i ziół. Można z nich przyrządzać napary, ale można też kupić gotowe preparaty w aptece. Wzmacnianiu odporności służą m.in. jeżówka (echinacea),żeń-szeń i spirulina. Uodparniające działanie mają również kąpiele i inhalacje z dodatkiem olejków eterycznych: sosnowego, tymiankowego i eukaliptusowego. Dobre są także suplementy diety na odporność, zawierające wymienione zioła. Można je stosować w okresach wzmożonej aktywności wirusów i bakterii.
  • Wzmacnianie odporności powinno stać się procesem systematycznym. Tylko poprzez ciągłą troskę o dobro układu odpornościowego i nas samych, unikniemy chorób i męczących przeziębień.
Twój komentarz został dodany, dziękujemy.
Dodaj komentarz
Imię/nick*
Adres e-mail*
Wiadomość*
  Captcha
  Dodaj komentarz